Mentoren

Het mentorschap is leuk, geeft veel voldoening en de band die je opbouwt met je mentorleerlingen is hechter dan die met andere leerlingen. Het kan echter ook heel intensief en werkdruk verhogend zijn. Als mentor zijnde wordt van je verwacht dat je een heel scala aan competenties beheerst, want de mentor wordt op veel scholen gezien als ‘de spil van de leerlingbegeleiding’. Bijna elke vorm van leerlingenzorg begint bij deze eerstelijns zorg.

Ga jij binnenkort starten met het mentorschap of ben je net gestart en heb je behoefte aan praktische tools, tips, een ervaren perspectief en professionele ondersteuning? Dan ben je bij praktijk Know How aan het juiste adres! De begeleiding vindt plaats d.m.v. een professioneel coachingstraject, gericht op het verbeteren van de werkzaamheden als mentor, eventueel in combinatie met de persoonlijke ontwikkeling als individu.

Ook als meer ervaren mentor kun je bij Know How terecht voor een professioneel coachingstraject. Door de toename van het aantal taken van de mentor in de loop der jaren, de verruiming van deze taken en de invoering van het passend onderwijs komt ook de ervaren mentor voor steeds weer nieuwe uitdagingen te staan.

Voorbeelden van onderwerpen voor een coachingstraject zijn:

  • organisatie en planning;
  • grenzen stellen en bewaken;
  • pro-activiteit;
  • individuele gesprekken met leerlingen;
  • signalering van problematiek (individueel of in de mentorgroep);
  • samenwerking met collega’s (overleg voeren, vergaderen);
  • contacten met ouders;
  • doorverwijzen;
  • combinatie werk-privé.